FOD-KORREKTION

Sidder dine fødder rigtigt? Ja, det lyder som et temmelig fjollet spørgsmål, men der er mening med galskaben.

Sko, klamper og indlægssåler. Hvis du har optimal kontakt til dine cykelsko, har du også den bedste kontakt med dit tråd. Og derfor er sko, indlægssåler og indstillingen af dine klamper vanvittig vigtig for, hvordan det føles at cykle.

Hvis du har cyklet før, så kender du sikkert udemærket dilemmaet med, hvilke sko du skal vælge – hvor stramt skal de sidde, hvordan skal de føles og hvad med klamperne? Men hvorfor er skoene og deres vinkel overhovedet så vigtig? Der findes mange forskellige sko og vores fødder ligner heller ikke hinanden. Fælles for de fleste sko og deres indlægssåler, er, at de typisk ikke støtter foden optimalt, fordi de ofte er flade og uden profil. Det skaber en “dårlig” kontakt til hælen, hvilket de fleste hverken mærker eller vurderer som værende noget dårligt, men det er faktisk det største problem.

Fod-korrektion tager ca 90 min og koster kr. 1.500,-

Hælens kontakt til sålen

Hælens kontakt til skoen er nemlig essentiel for optimale nervesignaler. Når vi står, går og løber sendes der nervesignaler fra hælen på baggrund af hælens kontakt med underlaget/sålen, og de nervesignaler sørger fro at aktivere de enkelte muskler for fx at tage et skridt. Det samme gør sig gældende, når vi cykler, men de fleste cykelsko støtter ikke hælen optimalt, og nervesignalerne bliver derfor ringere og trådet ubalanceret.

Det kan fx være følelsen af, at det ene ben “virker” bedre end det andet, eller følelsen af, at man sidder skævt på cyklen. Det kan også være oplevelsen af, at knæene kommer ud til siden, når man træder.

Alle disse skævheder skyldes i lang de fleste tilfælde en dårlig kontakt til skoen, selvom det ikke nødvendigvis føles sådan. Ved at få tilpasset kontakten til skoen, vil langt de fleste af disse skævheder og uligheder blive udlignet eller helt forsvinde.

Indlægssåler kan være løsningen

Alle disse skævheder skyldes i lang de fleste tilfælde en dårlig kontakt til skoen, selvom det ikke nødvendigvis føles sådan. Ved at få tilpasset kontakten til skoen, vil langt de fleste skævheder og uligheder blive udlignet eller helt forsvinde.

Ved at arbejde med indlægssåler og kiler under forfoden eller hælen, kan du få en bedre kontakt til skoen og dermed et mere ensartet og balanceret tråd.

I praksis forgår det således:

  • Vi ser først på dine fødder, dine sko, slitage på dine klamper og kontakten til dine såler.
  • Vi forsøger evt. at skifte indlægssålen – det er dog ikke sikkert, at et det vil føles bedre.
  • Du skal op på cyklen og mærke skoen – hvordan føles det?
  • Vi ser på positionen af klamperne og retter til, hvis det er nødvendigt.
  • Vi arbejder med kiler under forfoden eller hælen. Det handler om fornemmelse af den bedste kontakt til skoen og det bedste tryk under foden, så det ikke kun føles som et tryk eller pres på inder- eller ydersiden.

Start typing and press Enter to search